Gumiszerelés

Gumiszerelés

A gumileszedés- és felrakás olyan műveletek, amiket viszonylag sűrűn hajtunk végre, ezért nem árt, ha elsajátítjuk a helyes és könnyed módját, majd egy kis gyakorlás után kétségbeesés nélkül tudunk alkalmazni.
A kerék kiszerelése, majd a szelepsapka lecsavarása után nyomd be a szelep közepén lévő tűt egy arra alkalmas eszközzel, vagy a körmöddel, ha nincs más.

Préselj ki minél több levegőt a kerékből. A külsőgumit körkörösen nyomd össze úgy, hogy lehetőség szerint a felni közepére kerüljenek a drótperemei a guminak. Ez azért fontos, mert ott a legkisebb a felni átmérője, ami több mozgást enged a külsőnek, így az könnyebben leszedhető a felniről. Ez a kulcsa az egésznek, ez a legfontosabb ahhoz, hogy akár kézzel is le tudd szedni a külsőt a felniről.

IMG_4628

A másik fontos mozdulat a gumi futófelületének benyomása. Ha ezekre figyelsz az már fél siker és a képen látható mozdulattal le fogod tudni szedni a külsődet.  A külső leszedését mindig a szeleptől távol kezd el.

1. lépés

IMG_4634

 

2. lépés

IMG_4635

 

3. lépés

IMG_4640

 

4. lépés

IMG_4642

 

A visszaszerelést kezd a hintőporozással. Pumpálj annyi levegőt a belsőgumiba, hogy az felvegye az alakját. Tégy a kezedbe hintőport és simítsd körbe vele a belsőgumit úgy, hogy mindenhová jusson. A külsőgumiba is önthetsz hintőport és körbeforgatva eloszlathatod, bár én inkább az előbbit javasolom, mert az alaposabb.

IMG_4646

Nagyban megkönnyíti a külső felrakását, ha a gumi drótperemnél lévő (tehát a felnibe belehelyezkedő) részét körbekened nagyon VÉKONYAN vizes, szappanos ujjal. A lényeg, hogy vékonyan! Ez segíti majd a külső elhelyezkedését a felnin. Főként új külsők legelső felszerelésénél javasolt, mivel ilyenkor kell a legkörültekintőbben eligazgatni a gumit a felnin, hogy az a felszerelés után ne üssön. Ha jól előkészíted ezt a műveletet, akkor szépen fog futni a külsőd, mivel a szappanozás miatt, szabályosan elhelyezkedik a drótpereme.

Fogd meg a külsőt és tedd bele a belsőt. Ha figyelsz a részletekre, akkor a felirathoz teszed a szelepet. ;) Figyelve a gumi menetirányára (a nyílszerű mintázat lehetőleg előre álljon) tedd fel körben az egyik peremet a felnire úgy, hogy a szelepet átdugod a felni furatán és ezután teszed fel körkörösen a külső peremét.

IMG_4648

Ha fent van, jöhet a másik perem szintén a szelepnél kezdve, balra-jobbra körbe haladva. Érdemes váltogatni a felrakás menetét balra, majd jobbra, mert így kevésbé tud elferdülni a szelep. Ha a felrakás után mégis ferde, egyszerűen igazítsd egyenesre a külső mozgatásával. Próbálgasd és rá fogsz jönni a módszerre.

IMG_4649

Ha egyenes a szelep, pumpálj a kerékbe annyi levegőt, hogy az oldalfalát még simán be tudd nyomni. Ezt követően nézd meg, hogy a külső mindenhol szépen elhelyezkedett-e. A képen látható csíknak egységesen kell a felni peremével futni, mindenhol nagyjából egyenlő távolságra (1-2 mm).

IMG_4653

Ha pumpáltál levegőt a belsőbe felrakás előtt, a szelepnél lévő rész BIZTOSAN nem kerül a külső pereme és a felni közé. Tehát nem csípődik be. A biztonság kedvéért azért megnézheted. Ha valahol kitüremkedik a belső, akkor azt látni fogod, ha végignézed a peremeket mindkét oldalon.

IMG_4657

 

Ha úgy látod, hogy minden rendben a felrakással és jól dolgoztál, jöhet a pumpálás. Én annyira szoktam felpumpálni a gumit, hogy még ha kell, tudjak rajta igazítani, helyre “masszírozni”. Ezután fújd fel olyan keményre, ahogyan használni szoktad.

Itt megemlítenék egy általános hibát, mégpedig az alacsony nyomást. Az alacsony nyomásnak CSAK HÁTRÁNYA van. Könnyebben benyomódik padkának, csőnek ütközéskor és ún. felütődéses defektet kapsz, ami rosszabb esetben a felni deformálódását, “felütődését” is okozza egyben. A keményebbre fújt kerék jobban ellenáll a tüskéknek, üvegszilánkoknak is! Érdekes lehet, de igaz, hogy a keményebb gumi erősebb kereket is eredményez, ami jobban ellenáll a külső behatásoknak, mert egyszerűen merevebb.
A lényeg pedig, hogy a keményebb gumi jobban gördül, mivel kisebb az ellenállása.

Ajánlott nyomásérték, street BMX-ek esetében:

3,5 – 4,5 bar első kerékbe
4- 5,5 bar hátsó kerékbe.
Ezek az értékek -értelemszerűen- a kisebb súlyú ridereknél kevesebbek kell, hogy legyenek.

 

Ha bármi kérdésed maradt, vagy valami nem világos írj bátran: awaride@gmail.com

 

A GO4IT megbízásából készítette az AWARIDE

 

Tags: , , , , ,